Vandaag hebben overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties de Nationale Parken Deal ondertekend, tijdens het festival “Naar Nationale Parken van Wereldklasse”. Dit is een intentieverklaring waarin deze partijen afspreken dat ze van de Nederlandse Nationale Parken een sterker merk willen maken. Dit heeft tot doel veel meer bezoekers uit binnen- en buitenland kennis te laten maken met de unieke en bijzondere Nederlandse landschappen die binnen de Nationale Parken liggen. De Nationale Parken in het buitenland zijn vaak zeer populaire toeristische bestemmingen. Terwijl de Nederlandse Nationale Parken slechts marginaal bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de bestemming Nederland. Ook Nederlanders weten zelf over het algemeen vaak niet dat er maar liefst 20 bijzondere Nationale Parken in Nederland liggen.

Deze situatie moet veranderen. Net als bij social citymarketing moeten de parken van iedereen voor iedereen worden. Je komt er niet door uitsluitend het gastheerschap te versterken. Bestaande actieve stakeholders moeten verder geactiveerd worden. De beleving moet vooral van onderop worden aangejaagd door de initiatieven van de bezoekers en gebruikers van de parken te ondersteunen, de bewoners van de gebieden rond de parken meer aan te zetten tot communicatie, en hierbij de schoonheid van de gebieden visueel uit te dragen, ook internationaal. Dit kan met foto en video, maar ook door voorlichting aan bezoekers uit binnen- en buitenland op strategische plekken, zoals o.a. Schiphol en Amsterdam CS. Het is goed om een link te leggen met het ‘verhaal’ van Nederland dat tot de verbeelding spreekt bij (inkomende) toeristen, zoals het gevecht tegen en het leven met water.

Workshop Co-creatie Natuur Lab door Bureau MVO
Bureau MVO verzorgde de workshop “Co-creatie Natuur Lab” tijdens het festival “Naar Nationale Parken van Wereldklasse” met het doel samen te werken met mensen uit de sector natuurbeheer aan mogelijke oplossingen voor het vraagstuk “hoe maak je een sterker merk van de Nationale Parken?”. Dit leverde vele interessante reacties en ideeën op, die wij zullen delen met de relevante partijen zodat zij er verder mee aan de slag kunnen gaan.

workshop_natuurlab

Bureau MVO verzorgt vaker de gehele of gedeeltelijke invulling van duurzame events, zoals co-creatie workshops, inspirerende en verrassende sprekers, video-interviews en video-sfeerimpressies, social media promotie van het event via ons influencer netwerk, en meer. Deze workshop is hier een voorbeeld van, waarbij de deelnemers en wij een bijdrage hebben kunnen leveren.

Link:
http://www.nationaleparkenwereldklasse.nl/festival/